Nimekkäät toimijat haastavat mukaan viettämään muovitonta maaliskuuta

Muovijalanjälkeen voi jokainen vaikuttaa pienin teoin. Viime vuonna innostuneen vastaanoton saanut #MuovitonMaaliskuu-kampanja järjestetään taas tänä vuonna nimekkäällä joukolla!

#MuovitonMaaliskuu-kampanjan tarkoituksena on haastaa jokainen karttamaan kertakäyttöistä muovia kuukauden ajan. Haasteeseen voi ilmoittautua Facebook-sivulla ja mukaan voi haastaa kenet tahansa.

Haasteen keskeinen tavoite on herättää ihmiset huomaamaan, kuinka paljon turhaa muovia arjessa kertyy, ja innostaa vähentämään sen kulutusta, tehostamaan kierrätystä sekä vaatimaan yhteiskunnallisia muutoksia.

Jokainen järjestäjistä on luvannut tuoda haasteeseen uusia näkökulmia, kokemuksia ja ideoita. Mukana haastetta järjestämässä ovat Heidi Hautala, Finlayson, It’s Pure Oy, Sinituote Oy, Stockmann sekä Zero Waste Finland ry.

 

“Näky koiranulkoiluttajien ahdistuneesta muoviroskien keräyksestä rannalla synnytti idean, joka lähti salamana lentoon. Uskon, että tänä vuonna haaste tavoittaa yhä useamman. Oli upeaa nähdä, kuinka moni haasteen innoittamana hankki taloyhtiöönsä muovinkeräyslaatikon tai vetosi päättäjiin. Toivon, että tänä vuonna yhä useampi sektori ja toimija osallistuu keskusteluun: erityisesti kohdistan katseeni rakennussektoriin.”

– Heidi Hautala, europarlamentaarikko ja Euroopan parlamentin varapuheenjohtaja

 

“Olemme käyttäneet järkyttäviä määriä turhaa pakkausmuovia, koska niin on aina tehty. Anteeksi siitä, mutta onneksi havahduimme ja tartuimme haasteeseen vähentääksemme pakkausmuovia kaikessa tekemisessämme. Pelkästään muovipussien poistaminen myymälöistä vähensi vuosittaista muovinkulutustamme 10 tonnia ja se on vasta alkua. Kaikki muovi ei ole turhaa, mutta turha muovi on turhaa.”

– Jukka Kurttila, luova johtaja, Finlayson

 

“It’s Pure ja Punnitse & Säästä ketjujen toiminta perustuu mahdollisimman vähään pakkaamiseen ja siten myös vähäiseen muovin käyttöön. Kun asiakas ostaa irtotuotteitamme omaan astiaansa saa hän 5% alennuksen tuotteen hinnasta.”

– Ilkka Pihlajisto, toimitusjohtaja, It’s Pure Oy

 

“Ideaalimaailmassa kiertotalouden sykli olisi aukoton: jokainen muoviroska ja -tuote saisi kierrätyksen myötä uuden elämän, ja päätyisi elinkaarensa lopussa taas kiertoon. Kaikki uusi muoviraaka-aine olisi valmistettu ei-fossiilisista lähteistä. Sinituotteella liputamme näkyvästi muovin kierrätyksen puolesta, ja haluamme osallistumalla #MuovitonMaaliskuu -tempaukseen levittää vastuullisen muovinkäytön ilosanomaa. Miksi? Koska välillä vaan tietää mikä on oikein.”

– Johanna Hamro-Drotz, toimitusjohtaja, Sinituote Oy

 

”Haluamme Stockmannilla kannustaa asiakkaitamme vastuullisiin valintoihin ja tarjota monipuolisen valikoiman, josta he myös löytävät sekä ympäristöystävällisiä että inspiroivia vaihtoehtoja. Muokkaamme valikoimaamme ja toimintatapojamme jatkuvasti entistä vastuullisemmiksi, ja muovin vähentäminen on tärkeä ja ajankohtainen osa sitä. #MuovitonMaaliskuu on tärkeä herättelijä meille yrityksille ja yksittäisille henkilöille siihen, miten voimme vähentää muovia kaikessa toiminnassamme”

– Emilia Gädda, yhteiskuntavastuupäällikkö, Stockmann

 

“Muovin välttely vaatii usein salapoliisityötä kuluttajalta, sillä muovista on tehty helppo oletusvalinta. Kertakäyttömuovin lisäksi ongelmana on koko kertakäyttökulttuuri; vastaus muoviongelmaan piilee kestävissä tuotteissa, ei toisista materiaaleista tehdyissä kertakäyttötavaroissa. Zero Waste Finland ry jakaa maaliskuussa somekanavissaan yksinkertaisia vinkkejä kestäviin, muovittomiin valintoihin.”

– Susanna Luukinen, hallituksen puheenjohtaja, Zero Waste Finland ry

 

Facebook
Twitter
WhatsApp