Keski-Uudenmaan vihreät: Oikoradan lippujen outo hinnoittelu ja harva vuoroväli tuskin houkuttelevat matkustajia

Syyskuussa alkava junaliikenne palvelee vain pientä osaa oikoradan työmatkalaisista. Järvenpään juna-asemien erihintaiset matkaliput ja Mäntsälän aseman huomattavan harva vuoroväli huolestuttavat keskiuusimaalaisia vihreitä.

– Järvenpääläiset ajavat omilla autoillaan edullisimman hinnan tarjoavalle asemalle, toteaa Vihreiden järvenpääläinen ehdokas Terho Pursiainen. Järvenpään keskustasta Helsinkiin lippu maksaa 5.10 euroa ja Haarajoelta Helsinkiin 6.40euroa. Näiden asemien välinen matka on alle kuusi kilometriä, joten hinnoissa on turhaa vaihtelua. Pyrkimys saada työmatkailu siirrettyä henkilöautoista juniin uhkaa vesittyä huonolla suunnittelulla. Järvenpääläisille junalippujen yhdenmukainen hinnoittelu olisi huomattava parannus ja ohjaisi käyttämään lähiasemaa, Pursiainen jatkaa.

Mäntsälässä junavuorojen vähäisyys on nostanut keskustelun oikoradan aiheuttamien kulujen ja saadun hyödyn suhteen
.
– Ruuhka-aikaan kerran tunnissa ja muulloin joka toinen tunti pysähtyvä juna ei ole mitä toivottiin, pahoittelee Vihreiden mäntsäläläinen ehdokas Susanna Salokannel.  Mäntsälässä on ostettu ja kaavoitettu maata miljoonilla euroilla aseman alueelta. Kunnan kasvu on ollut viime vuodet noin kahden prosentin luokkaa ja osa muuttajista on tullut Mäntsälään toimivan raideliikenteen toivossa. Tasaisesti kaksi kertaa tunnissa liikennöivä juna olisi todellinen vaihtoehto autoilulle.

Liikenne- ja viestintäministeriön lähiliikennetyöryhmän lausunnon mukaan pääkaupunkiseudun kunnat päästetään tulevaisuudessa kehittämään työmatkaliikennettä. Käytännössä kunnat päättäisivät itse kuinka suurella summalla ostavat junavuoroja työmatkalaisille. Näin palvelusta maksaisivat valtion, YTV:n ja VR:N ohella kunnat palvelutarpeensa mukaan.

Kansanedustaja Heidi Hautala kummeksuu puheita kuntien velvollisuudesta osallistua junaradan kustannusten maksamiseen.

– Raideliikenteen kehittämistä ei voi jättää näivetyskuurilla olevan kuntatason varaan. Valtion on sitouduttava ratakustannuksiin pitkäjänteisesti. Vain sillä tavoin raideliikenteen vetovoima voittaa auton käytön ja ihmisiä kannustetaan asettumaan asumaan radan varteen. Valtion ensi vuoden budjetin 61 miljoonan euron leikkaus rautateiden rahoitukseen vaikuttaa juuri päinvastoin, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Heidi Hautala toteaa.

Facebook
Twitter
WhatsApp