23.5.09
Vihreät tukevat pyöräilymatkailun kehittämistä tempauksessa:
VR:N PANOSTETTAVA PYÖRÄILIJÖIHIN JA PYÖRÄILYMATKAILUUN
Pyörämatkailu on kovassa nousussa Euroopassa, mutta siitä pääsevät hyötymään vain ne alueet ja yritykset, jotka tietoisesti panostavat pyörämatkailun edellytyksiin. Kasvun potentiaalia on, mutta esteeksi nousee junien kuljetuskapasiteetti. Vihreiden mielestä VR:n tulisi kehittää pyöräilymatkailukonseptiaan huomattavasti joustavammaksi ja halvemmaksi. [:]
– Kotimaiset ja ulkomaiset pyörämatkailijat voisivat olla merkittävä tulonlähde VR:lle ja maaseudun pienille matkailuyrittäjille, MEP Satu Hassi sanoo.
– VR:n on luotava pyöräilymatkailukonsepti, joka aidosti palvelisi ihmisiä. VR:n on laskettava pyöränkuljetuksen hintaa, lisättävä pyöräpaikkojen määrää, helpotettava pyörien kuljetusta sekä huomioitava jatkossa pyöränkuljetus kaikissa kalustoinvestoinneissaan, kansanedustaja Heidi Hautala toteaa.
Junien pyöräpaikkoja voitaisiin lisätä jo nyt sisustamalla uudelleen Pendolino- ja IC2 – vaunuja. Tarvittaessa IC2 vaunuja voitaisiin hankkia lisää ohjausvaunuina, joihin tulisi alakertaan monitoimitila pyörille, lastenvaunuille ja pyörätuoleille.
Paikallisjunaliikenteen käynnistäminen Varsinais-Suomessa, Pirkanmaalla ja Satakunnassa lisäisi myös pyörämatkailun mahdollisuuksia.
– Tällä hetkellä VR:n IC-junissa on kolme pyöräpaikkaa junaa kohden. Pyöräpaikka on varattava etukäteen eikä varausta voi tehdä verkossa. Maakunnissa asemat saattavat olla viikonloppuisin suljettuna, joten mahdollisuutta pyörälipun ostamiseen asemalta ei edes ole. Pendolino-juniin pyörää ei saa lainkaan. Kaiken kukkuraksi useimmilla rautatieasemilla pyörätelineitä on aivan liian vähän. Pyöräilymatkailusta on Suomessa tehty kohtuuttoman vaikeaa, MEP Satu Hassi sanoo.
Pyörämatkailu on myös kallista. Esimerkiksi Tampereelle matkaava opiskelija maksaa matkasta 14,90 euroa. Jos hän ottaa mukaansa pyörän, on lisähinta 9 euroa. Yhteishinnaksi tuli siis 23,90 euroa josta pyörän kuljetuksen osuudeksi muodostuu siten noin 40 %.
Koko Euroopassa päivittäisistä automatkoista 50 % on alle 5 km, 30 % alle 3 km ja 10 % alle 1 kilometrin mittaisia.
– Jos näistä matkoista puolet kuljettaisiin Henkilöauton sijasta pyörällä, hiilidioksidipäästöt alenisivat merkittävästi. Tätä kukin kaupunki voi edistää rakentamalla hyvän ja yhtenäisen pyörätieverkoston. Samalla tehdään kaupungeista viihtyisämpiä, totesi Hassi.
Vihreä MEP ja Euroopan parlamentin liikennevaliokunnan jäsen, pyöräilypolitiikan asiantuntija Michael Cramer vierailee Helsingissä 23.5. Vierailun teemoina on kestävä kaupunkiliikenne ja pyöräily. Vihreät euroehdokkaat tukiryhmineen tekevät yhteisen pyörälenkin Cramerin kanssa Vikingin satamasta Maailma Kylässä -festivaalialueelle alkaen klo 11.00.