McDonaldin ja Animalian sananvapaus

///Avoin kirje ulkomainosyhtiö JCDecauxin asiakkuusjohtaja Lauri Tillaselle

Arvoisa Lauri Tillanen,
suomalaiset kaupungit  monen eurooppalaisen metropolin lailla – ovat uskoneet tärkeän osan meidän kaikkien yhteistä julkista tilaa Teidän haltuunne. Ulkomainostilan luovuttaminen JCDecaux’lle on ollut ihan kelpo vaihtokauppa, kun on haluttu ilman lisäkustannuksia kohentaa julkisen liikenteen palvelutasoa. Raitiovaunu- ja bussipysäkit ovat hoidossanne todella paljon viihtyisämpiä.[:]

Eläinsuojeluliitto Animalian kampanjan keskeyttäminen herättää kuitenkin niin periaatteellisia kysymyksiä julkisen tilan hallinnasta ja sananvapaudesta, että kirjoitan Teille tämän avoimen kirjeen.

Uutisen levittyä kerroitte, että olitte saanut Animalian kolmesta julisteesta loukkaantuneilta ihmisiltä kymmeniä soittoja yhden vuorokauden aikana. Runsas palaute sai Teidät vaihtamaan julisteet Suomen punaisen ristin julisteisiin.

Mutta enemmän kuin kymmenet ihmiset ovat olleet tiedotusvälineiden keskustelupalstoilla yhtä tuohtuneita
julisteiden poistamisesta. On puhuttu sensuurista, sananvapauteen puuttumisesta.

Sananvapaus on perustuslaillinen oikeus, jota ilman vapaa mielipiteen muodostus yhteiskunnallisen keskustelun kautta ei ole mahdollista. Itse demokratia jää toteutumatta. Sananvapautta saa länsimaissa rajoittaa vain lailla ja perustellusta syystä.

Animalian julisteissa ei tietenkään kenenkään mielestä ollut mitään rikollista tai muuten laissa kiellettyä. Annatte ymmärtää, että kymmenien ihmisten mielestä ne olivat loukkaavia.

Oliko Teillä liian kiire toimia, että olisitte ehtinyt neuvoa närkästyneitä ihmisiä kääntymään mainonnan eettisen neuvoston puoleen? Kansalaiset voivat pyytää siltä lausuntoa mielestään loukkaavista mainoksista, ja nämä lausunnot ohjaavat mainontaa eettisemmäksi.

Olette paitsi sananvapauden myös liiketoimintanne kanssa suossa, jos lähdette jokaisen kelkkaan joka haluaa repiä julisteita alas, milloin mistäkin syystä. Kaupallisen yrityksen on oltava tarkka siitä, että se kohtelee asiakkaitaan tasapuolisesti. Toimitte julkisessa tilassa, jossa jokainen “asiakas” on myös omistaja. Kumarrus yhteen suuntaan olikin pyllistys toisaalle.

Minun ja monen muun mielestä on epäeettistä vaieta broilerien, sikojen ja minkkien huonosta kohtelusta. Animalian kampanjassa tuodaan – aika hillitysti – esiin, että meillä kaikilla on kuluttajina ja kansalaisina vastuu eläinten elämästä. EU:ssa säädetään parhaillaan lakeja, joilla on suuri vaikutus näiden eläinten hyvinvointiin. On juuri oikea aika herättää tuleviin lakeihin vaikuttavaa julkista keskustelua.

Sen keskustelun te yrititte tyrehdyttää, joskaan tuskin siinä onnistuitte.

Ja eikö ole vähintäänkin epäeettisyyden rajoja hipovaa luovuttaa yhteistä tilaa Hartwallille kampanjaan, joka kehottaa oluen aivan estottomaan juomiseen? Samassa katutilassa lojuu nurmikoilla ihmisiä sellaisessa kunnossa, että eivät kykene itsestään huolehtimaan. Ilmoitan täten henkilökohtaisen mielipiteeni näistä kalja- ja siiderimainoksistanne, koska kerran olette osoittanut kuulevanne ihmisiä. Ehkäpä saman mielipiteen ilmoittaa jopa muutama kymmenen muuta.

Suomeenkin on levinnyt Reclaim the City -liike. Se haluaa ottaa kaupungit takaisin ihmisten haltuun muun muassa autoilta. Liike myös varoittaa julkisen tilan yhä kiihtyvästä kaupallistamisesta.

Teidän yrityksenne tullaan tämän välikohtauksen jälkeen mainitsemaan varoittavana esimerkkinä julkisen tilan kaupallistamisesta. Demokratiassa ei voi hyväksyä, että McDonaldsilla on suurempi sananvapaus kuin Animalialla.

Heidi Hautala
kansanedustaja

Helsinki

Facebook
Twitter
WhatsApp