Viimeisen kymmenen kuukauden aikana parlamentti on pitänyt täysistunnossa hiljaisen hetken Välimeren uhreille jo viisi kertaa.
Afrikasta laivoilla pakenevien ihmisten määrä on kolminkertaistunut ja kesän myötä luvun uskotaan kasvavan. Pelkästään vuonna 2014 ihmisiä menehtyi kaksi kertaa enemmän kuin Titanicissa.
Jäsenmaat päättivät viime vuoden lokakuussa lopettaa Italian johtaman pelastusoperaation Mare Nostrumin rahoittamisen. Tilalle tuli 70 miljoonaa euroa halvempi EU:n rajavalvonnan Frontexin operaatio Triton.
Parlamentilla ei ole toimivaltaa aloittaa Mare Nostrum II:ta, mutta sillä on veto-oikeus budjettiin. Pystymme siis tarvittaessa pysäyttämään EU:n budjettineuvottelut niin kauan kunnes jäsenmailta löytyy riittävästi poliittista tahtoa pelastaa ihmishenget. Kyse vain 0,05 prosentin osuudesta koko 141 miljardin EU-budjetista. Minkä hintainen on ihmiselämä?
Sisä- ja oikeusasioiden neuvosto on vastannut kymmenen kohdan suunnitelmalla, jossa annettaisiin lisää rahaa Frontexille. Se ei ole ratkaisu, sillä Frontexin ensisijainen tehtävä on vartioida, että EU-linnakkeeseen ei tule ulkopuolisia. Sen tehtävä ei ole humanitaarinen.
Jäsenmaiden suunnitelmassa on myös ehdotus pommittaa salakuljettajien laivoja Libyan rannikolla. Se ei myöskään kuulosta humanitaariselta ratkaisulta, ja johtaisi mahdollisesti entistäkin merikelvottomampien laivojen käyttöön.
On muistettava, että ihmissalakuljettajat menestyvät niin kauan kuin kyse on laittomasta toiminnasta. Jos ihmisille taattaisiin turvalliset ja lailliset kanavat päästä Eurooppaan salakuljettajien miljoonabisnes tyrehtyisi. Siksi unioniin tarvittaan kattavat yhteiset säännöt lailliselle maahanmuutolle ja esimerkiksi humanitaarinen viisumi.
Jäsenmaat kokoontuvat tänään erityiskokoukseen Välimeren tragediasta. Suuret odotukset kohdistuvat italialaiseen korkeaan edustajaan Mogheriniin, joka on tähän asti pystynyt painostamaan asiaa pidemmälle kuin mihin jäsenmaat ovat olleet valmiita.
Meppien mielestä hiljaiset hetket eivät riitä. Meripelastus on hoidettava heti ja se on saatava EU:n vastuulle.