Luomuala valmistelee parhaillaan strategiaa, jonka tarkoituksena on luotsata suomalainen luomu uuteen nousuun ja eurooppalaiseen kärkijoukkoon niin tuotannossa kuin kulutuksessa. Työhön ovat tarttuneet luomualan toimijat itse ja mukana on koko ketju pellolta pöytään. Strategiaryhmän puheenjohtajaksi kutsuttiin kansanedustaja Heidi Hautala.
Tavoitteet on tarkoitus asettaa korkealle niin, että jokainen toimija kokee ne riittävän haasteellisiksi. Vertailukohta haetaan ensisijaisesti kansainvälisestä kehityksestä. Valmisteluvaiheessa on tarkoitus ottaa kantaa myös luomualan toimijoiden yhteistyöhön. Uusi luomualan strategia ulotetaan vuoteen 2015 ja sen päälinjat julkistetaan lokakuun alussa valtakunnallisilla luomuviikoilla.
Strategiatyön lähtötilanne on viime vuosien hidas kehitys. Luomutuotannossa oleva pinta-ala on kääntynyt Suomessa laskuun ja vähittäiskaupassa luomun markkinaosuudet eivät juuri ole viime vuosina kasvaneet. Myönteisintä markkinakehitys on ollut ammattikeittiöissä ja vientisektorilla. Muualla Euroopassa elettiin samanlaisessa markkinatilanteessa muutama vuosi aiemmin ja esimerkiksi Tanskassa markkinat ovat hiljaisten vuosien jälkeen lähteneet uuteen kasvuun. Nyt samaan aiotaan myös Suomessa.
Strategiatyöhön pääsee vaikuttamaan osallistumalla ruokakeskusteluun Finfoodin nettisivuilla tai ottamalla yhteyttä strategiatyötä valmistelevaan työryhmään, jossa on edustajia kaupasta, teollisuudesta, eduskunnasta, luomualan järjestöistä ja asiantuntijoista sekä eri ministeriöistä. Strategiaryhmän työtä koordinoi Finfood Luomu.