Komissaarit Katainen ja Bieńkowska ovat luvanneet autoteollisuuden päästöhuijausten paljastuttua ryhtyä paikkaamaan lainsäädännön porsaanreikiä ja tiukentamaan sääntöjä.
Komissio on myös ehtinyt moittia Helsinkiä siitä, että sen ilmansaasteet ylittävät sallitut EU-rajat. Suurin saastuttaja ovat juuri dieselautojen pakokaasut. Niiden suhteen komissio toimii juuri päinvastoin kuin antaa ymmärtää.
Uudessa ehdotuksessaan komissio ei nimittäin vaadikaan autonvalmistajia noudattamaan EU:ssa vuonna 2007 hyväksyttyä lainsäädäntöä, vaan ehdottaa nykyisten, lakiin verrattuna viisinkertaisten päästöjen sallimista vuosiksi eteenpäin ja päästörajojen ylitystä yli kaksinkertaisesti 2019 lähtien. Komissio palkitsee niitä autonvalmistajia, jotka eivät ole noudattaneet lakia. Samalla se hyväksyy ilmansaasteiden aiheuttamat 75 000 ennenaikaista kuolemaa Euroopassa. Trafin arvioiden mukaan Suomessa liikenteen päästöihin kuolee noin 2 000 ihmistä, mikä on huomattavasti enemmän kuin liikenneonnettomuuksissa.
EU-asetuksen päästörajat koskevat ajoneuvon päästöjä tavanomaisessa käytössä, eivät pelkästään laboratoriotesteissä. Euroopan parlamentti on vaatinut pakollisia ajotestejä todellisissa olosuhteissa jo vuodesta 2006. Uutta testiä koskeva päätös on jo voimassa. Se vain pitäisi panna täytäntöön.
Parlamentin ympäristövaliokunta ei hyväksy kertoimia, joita komissio on esittänyt käytettäväksi arvioitaessa testituloksia suhteessa lain asettamiin päästörajoihin. Kertoimien käyttö vesittäisi laissa määrätyt päästörajat dieselautojen rikkipäästöille. Jos komission on tarkoitus on viivyttää vuoden 2015 Euro6-päästörajojen voimaantuloa, sen tulisi tehdä lainsäädäntöesitys. Komissiolla ei ole valtuuksia muuttaa ympäristön ja kansalaisten terveyden suojelun tasoa teknisissä komiteoissa.
Helmikuussa parlamentti äänestää komission ehdotuksen kumoamisesta. Nähtäväksi jää kumpi voittaa, kansalaisten terveys vai autoteollisuus.