Komissio ja parlamentti autoteollisuuden talutushihnassa

160203_Autopäästöt_EPvetoParlamentin enemmistö ei halunnut puuttua komission ehdotukseen, joka sallii autoteollisuudelle monikertaiset päästöt lakiin verrattuna.

Parlamentin ympäristövaliokunta vastusti ehdotusta ja esitti, että parlamentti käyttäisi veto-oikeuttaan komission esityksen kaatamiseen. Samalla se olisi vaatinut komissiolta uutta esitystä. 317 meppiä äänesti veto-oikeuden käyttämisen puolesta, 323 äänesti vastaan ja 61 tyhjää. Veto-oikeus vaati enemmistöä, joten esitys kaatui tyhjää äänestäneiden vuoksi.

Parlamentin enemmistö hyväksyi siis sen, että päästöissä huijanneita autonvalmistajia palkitaan. Vuonna 2007 hyväksyttyyn lakiin verrattuna viisinkertaiset päästöt sallitaan vuosiksi eteenpäin. Vielä 2019 eteenpäin päästörajat saa ylittää yli kaksinkertaisesti.

Ympäristövaliokunnan vastustuksen lisäksi oikeusasioiden valiokunta puuttui Heidin aloitteesta komission toimivallan käyttöön asiassa. Valiokunnan kanta oli, että komissiolla ei ollut valtuuksia päättää nykyisen lainsäädännön vastaisesta ehdotuksesta teknisissä komiteoissa. Parlamentin enemmistö kuitenkin hyväksyi sen, että komissio käveli lainsäätäjän yli.

Sen sijaan, että olisi palkittu puhtaampia innovaatioita ja hybridi- ja sähköautojen tulemista, komissio ja parlamentin enemmistö sallivat tappavat päästöt. Ilmansaasteisiin kuolee vuosittain 75 000 eurooppalaista ennenaikaisesti. Eikö ihmishengillä ole mitään väliä?

Facebook
Twitter
WhatsApp