Euroopan parlamentin jäsen Heidi Hautala uskoo, että EU:n laajentuminen toukokuussa 2004 voi merkitä uutta mahdollisuutta Itämeren suojelulle. Inkoon Degerbyssä pidettävässä kolmen puolueen paneelikeskustelussa Hautala aikoo tuoda esiin niitä tapoja, joita EU voi käyttää ongelmien taltuttamiseen. Välineitä tarvitaan, sillä esimerkiksi tämän päivän Helsingin Sanomien mukaan Pietarin edustalle ohjauskyvyttömänä jäänyt ranskalainen Kersaint-alus ei jääluokituksensa puolesta yllä suomalaisten standardien tasolle. Myös kreikkalainen säiliöalus Nounou, jonka takkuista etenemistä on seurattu pitkin Suomenlahden-matkaa, on puutteellisilla jäävahvistuksilla varustettu.
“On valitettavaa, että Suomen viranomaiset eivät ole löytäneet keinoja estää Stemnitsan ja muiden riskialusten liikkumista Suomenlahden herkällä vesialueilla”, Hautala toteaa. “EU:n tukea tarvitaan nyt, sillä muuten mikään ei estä ympäristölle potentiaalisen uhan aiheuttavia aluksia liikennöimästä kansainvälisillä merialueilla ja Venäjän aluevesillä.”
Helmikuun alussa (4.2.2003) Hautala jätti komissiolle ja neuvostolle Suomenlahden vaativissa olosuhteissa liikennöiviä öljytankkereita koskevan kirjallisen kysymyksen. Hautala kysyy, mitä Euroopan unioni aikoo tehdä estääkseen riskialusten liikennöinnin Itämerellä.
“Komissiolla on nyt näytön paikka myös Itämeren suojelukomission HELCOM:in jäsenenä”, Hautala pohtii, “Nythän olisi oiva tilaisuus ryhtyä neuvottelemaan suojelukomission jäsenvaltioiden kanssa yhteisestä aloitteesta Kansainväliselle merenkulkujärjestölle IMO:lle.” IMO:lle osoitettavan aloitteen tarkoituksena olisi julistaa Itämeri ekologisesti erityisen herkäksi merialueeksi (PSSA) ja näin saada sille tiukat erityisvaatimukset alusten jääkelpoisuudesta ja kaksirunkoisuudesta. Hautalan mukaan HELCOM voisi tehdä päätöksen aloitteesta kesäkuun ympäristöministerikokouksessaan. Komission mahdollisuutta edistää aloitetta jatkossa helpottaa ratkaisevasti se, että Venäjää lukuun ottamatta kaikki Itämeren rantavaltiot ovat kohta EU:n jäsenmaita. Pääasiassa Venäjän uusien öljysatamahankkeiden, Primorskin ja Vysotkskin, arvioidaan kaksinkertaistavan öljykuljetukset Itämerellä viiden vuoden välein, tämänhetkisestä 40.000.000 tonnista 160.000.000 tonniin vuoteen 2010 mennessä.