Pääkaupunkiseutu tukehtuu aamuruuhkiin, ellei länsisuunnan raidepäätöstä saada nopeasti tehtyä. Espooseen muuttaa joka vuosi noin neljä tuhatta uutta asukasta eli jo kymmenessä vuodessa yhden pikkukaupungin verran. Henkilöauton käyttöä kannattaa erityisesti työmatkaliikenteessä pyrkiä vähentämään. Raideliikenteen kelpuuttavat myös miehet, siksi metron jatkaminen Ruoholahdesta Otaniemen kautta Tapiolaan on ihmisten ja luonnon kannalta hyvä ratkaisu. Metron rakentaminen ei tarkoita Länsiväylän suorien bussiyhteyksien loppumista, mutta tarjoaa työssäkäyville ruuhkattoman ja nopean vaihtoehdon koko pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuelle.[:]
”Espoon kannattaa rakentaa kahden radan varteen. Kaupunkirata Leppävaaraan ja Metro Tapiolaan muodostaa rungon Espoon joukkoliikenteelle. Pikaratikalla voidaan täydentää poikittaista liikennettä mm. raidejokerina”, sanoo espoolainen vihreä valtuutettu Sirpa Hertell.
Pääkaupunkiseudulla on kansainvälisesti verraten hyvin toimiva joukkoliikenne. Kaikista tehdyistä matkoista tehdään 39 % joukkoliikenteellä, loput henkilöautolla. Raideliikenne kasvattaa suosiotaan ja raideliikenteen investoinnitkin ovat myötätuulessa. Metro kuitenkin jakaa espoolaisten päättäjien mielipiteet, vaikka asukkaista selvä enemmistö kannattaakin metron jatkamista Espooseen.
”Myös pääministeri Lipponen on luvannut valtion rahoitusta metrolle, mutta silti Espoossa epäröidään. Uuden eduskunnan pitää laittaa vauhtia Espoon metron rakentamiseen ja varmistaa riittävä valtionosuus metrohankkeelle. Ei voi olla oikein, että maakuntien tieinvestointeja tuetaan lähes sataprosenttisesti, mutta satojen tuhansien ihmisten työmatkoillaan tarvitsema länsimetro voi saada kerjäämällä vaivaiset 30 prosentin rahoituksen valtiolta”, toteaa europarlamentaarikko Heidi Hautala.
Lisätietoja:
Heidi Hautala
Euroopan parlamentti
Rue Wiertz, ASP 8G-130
B-1047 Brussels
hhautala@europarl.eu.int
puhelin: +32-2-284 5446
fax: +32-2-284 9446
Sirpa Hertell
050-56 66 818