Kansanedustaja, Suomen luomumarkkinastrategiatyön vetäjä Heidi Hautala (vihr.) puhui tänään sunnuntaina Heinolassa suomalaisen luomutuotannon ja -kulutuksen saattamisesta kansainvälisen kehityksen tasolle. Suomessa luomun osuus vähittäiskaupan ostoista on alle prosentin, ja puolet luomutuotannosta myydään tavanomaisen. Silti myönteisiä merkkejä on. Kotieläintuotanto on saatu Suomessa alulle. Luomukananmunat ovat kiitetty tuote leipomoissa ja kotitalouksissa.
– Koko ala tarvitsee julkisuutta, rohkaisua ja markkinalähtöisiä toimijoita. On ilahduttavaa, että nyt kaikki luomuviljelijöistä teollisuuteen ja vientiyrityksiin, vähittäiskaupasta suurkeittiöihin on saatu hiomaan yhteistä strategiaa ja kirkastamaan luomun profiilia, Heidi Hautala sanoi.
– Meillä on riittävästi todisteita siitä, että luomuviljely on varteenotettava mahdollisuus suomalaiselle maatilalle. Ammatillisesti luomutuotanto on toisaalta haastavaa, mutta myös palkitsevaa: pitkäjänteinen työ antaa tasaisen tuoton. Kannattavuus verrattuna tavanomaiseen tuotantoon on vähintään yhtä hyvä, ammattitaidon kehittyessä yleensä jopa huomattavasti parempi kuin vastaavankokoisen tavanomaisen tilan, Hautala totesi.
– Suomessakin luomuviljamarkkinat notkahtivat huonona vuonna 2003 johtuen pienistä määristä, ja koko ala “säikähti”. Toipuminen on vienyt harmillisen kauan, kun uusia luomuun siirtyjiä ei ole juurikaan tullut. Näkymät ovat kuitenkin ratkaisevasti paremmat.
– Koko Euroopassa on ennennäkemätön luomuviljapula, hinnat nousevat 1,5-2-kertaisiksi tavanomaiseen viljaan verrattuna. Suomalainen luomuvilja, erityisesti kaura, olisi haluttua tavaraa viljakaupassa Euroopassa, jossa kuluttajakysyntä yhä kasvaa, Hautala kannustaa.